domingo, 16 de diciembre de 2012

REFLEXIONS-CONCLUSIONS FINALS



Avui és el dia per fer la última entrada, una última reflexió al que ha sigut el Pràcticum I de psicopedagogia. La veritat és que em venen moltes coses al cap sobre el llarg procés que he dut a terme dia a dia aprenent, observant, intervenint... coses que anire comentant en aquestes conclusions.

Principalment les pràctiques han ajudat a vivenciar tot allò que hem anat aprenent al llarg dels quatrimestres de psicopedagogia, és a dir viure i conviure en un context real. En un principi, anava una mica perduda, ja que tot el que anem aprenent és hipoteticament real en les assignatures, tal com anàlisis de casos, diagnostic en educació, models d'orientació i intervenció psicopedagogica, orientació professional...

En moltes d'aquestes assignatures he vist el resultat de test, hem fet intervencions, orientacions però tot eren suposits pràctics...que encara que ens han ajudat a formar-nos, la pràctica real al centre de pràctiques ha sigut molt enriquidora.

En aquest sentit trobo que la figura del tutor de pràctiques és molt important, ja que al principi anava una mica perduda, i tenir la oportunitat d'aprendre que t'expliquin que et deixin fer m'ha ajudat a agafar confiança en aquest camp i a coneixer-ho millor.

He realitzat les pràctiques en un centre privat, així doncs l'ambit d'intervenció recau principalement en el nen/a o adolscent però també en els ambits escolars i familiar. Concretament he pogut conèixer dins d’un ambient real mitjançant les meves pràctiques aspectes del TDA-H, diferents trastorns generalitzats del desenvolupament, trastorns de conducta i d’ansietat, trastorns de l’aprenentatge tot adequant i realitzant una prevenció , avaluació i intervenció, entre d’altres. Com a punt positiu, al tractar-se d'un centre privat permet accelerar el procés d'intervenció i esdevenir un lloc "neutre" fora de l'entorn escolar.
Principalment els casos venen recomanats per alguns centres educatius i per els pares. Primerament als pares se'ls fa una sessió informativa sobre el que els pot oferir el centre i a més la primera sessió ens ajuda a coneixer els motius els quals han portat a venir al centre. D'altra banda, considero que les practiques en aquest centre han sigut positives, ja que m'ha permès coneixer una altra vessant fora de l'entorn escolar, que ja conec al treballar de mestra en una escola.

Al llarg de les sessions del pràcticum he anat coneixent casos reals, test, intervencions i he pogut realitzar diferents test a diferents nens. Trobo que ha sigut molt positiu tenir la oportunitat de passar el WISC-IV, D2...entre d'altres per tal de trobar-me en primera mà en la situació. Tal i com vaig explicar en la entrada, al principi de passar el WISC estava una mica insegura, però va ser començar i ja em vaig sentir més còmoda. Després va tocar corregir...i això és una altra cosa!Cada test té la seva correcció, ja sigui per ordinador, amb plantilles, seguint un model... He trobat molt enriquidor poder passar en prima mà diferents tests i coneixer-los més profundament.

En relació als casos, les intervencions fetes han tingut un caire més correctiu i educativa. La meva participació ha sigut d'observació i seguiment en alguns casos, d'altres de participació des del principi conjuntament amb la tutora.

 La meva valoració del practicum I és molt positiva. Aquest ha sigut un primer contacte amb el mon laboral del psicopedagog tot intervenint tant observant com participant. Durant les sessions  anava escrint a la meva llibreta tots els dies el que feia i el que anava aprenent tant dels casos, dels test, de les intervencions....el problema venia  despres, quan era dificil trobar moments per passar-ho a aquest bloc. La veritat és que tinc ganes de començar a fer el practicum II, concretament amb el cas del nen de 15 anys.


  

martes, 11 de diciembre de 2012

noves reflexions


En aquesta entrada m'agradaria plasmar algunes de les reflexions que em venen , tot coneixent més el context real dels psicopedagogs.

Al llarg d'aquest pràcticum he pogut experimentar, passar corregir diferents test;  (WISC, BASC, D2, TAMAI) Em va sorprendre molt, els diners que arriben a costar aquests test...tal com algunes correccions s'han de comprar i realitzar per internet!

Tanmateix, al llarg d'aquestes sessions, he anat coneixent des de dins ( entrant en les sessions) casos reals de nens i analitzar les intervencions que es duen a terme, i si més no, viure i conviure en el món laboral, amb els seus problemes i alegries, que comporta ser psicopedagog.

El centre on realitzo les pràctiques es tracta d'un centre privat, al treballar de mestre, aquest fet fa que analitzi un nou espai d'intervenció, més individual i on els pares intenten contribuir en el procés d'intervenció que es realitza. Tanmateix també s'estableix un vincle amb els centres dels alumnes, per tal de coneixer totes les característiques i poder intervenir en tots els ambits dels nens/es.

Aquest pràcticum ja va prenent forma i final, però encara ens queda e Pràcticum II!!

test D2: atenció


Un altre test que he vist i he corregit ha sigut el D2.







El d2 és un test de temps limitat que avalua l'atenció selectiva mitjançant una tasca de cancel·lació. Mesura la velocitat de processament, el seguiment d'unes instruccions i la bondat de l'execució en una tasca de discriminació d'estímuls visuals similars.
El nen ha de fer una ratlla a la lletra d amb dos palets. El nen/a ha de discriminar la lletra entremig d'unes altres i el més ràpid possible ja que hi ha un temps limitat.
Segons les lletres que s'ha deixat, les que ha marcat malament i les que ha fet correctament durant el temps prefixat sortirà el percentil atenció.

Passar el test ha sigut fàcil, això si, corregir al principi sembla una odissea!! Sort que amb les explicacions de la tutora i les taules adjuntes fan que aquesta primera correció d'aquest test esdevingui més fàcil i aclaridor.


lunes, 10 de diciembre de 2012

CAS nen de 15 anys

Això ja va prenent forma i poc a poc vaig agafant més confiança en el món psicopedagògic i en tot el que l'envolta. Al llarg d'aquest practicum he estat veient casos diferents, de un nen de 6 anys, una nena de 9 anys, un altre de 13 anys....i ara m'inicio en el cas d'un nen de 15 anys. Cadascun dels casos els he esmentat en entrades anteriors, i tal com he anat comentant, s'han realitzat test diferents i intervervencions per a cadascun.



REUNIÓ PARES- ( Informació)
Al centre van arribar els pares d'aquest recomanats per l'escola. Com a trets del nen, ells pensen que té un baix rendiment escolar i una baixa autoestima. Tanmateix diuen que també està molt enganxat a la mare.
Ens expliquen que de petit tenia rabietes, era agressiu i per aquest motiu el van portar al psicoleg. tanmateix presentava dificultats en la expressió i també va assistir al logopedia.
Físicament ens van explicar els pares que és un nen més petit que els nens de la seva edat, i que la gràfica de creixement dels nens de 15 anys. Els pares ens van comentar que presenta inseguretat i sentit del ridicul.
Té una germana de 23 anys, es porten bé i a vegades li ajuda a fer els deures.

ENTREVISTA NEN
Despres de parlar amb els pares varem fer una primera sessió amb el nen. per trencar el gel, ens va explicar  què li agrada,que li costa, com es defineix ell mateix...
Ens va explicar que el X " és un noi entremaliat, vago i poc estudiós". Amb aquestes paraules podem veure que no menciona cap aspecte positiu vers ell. A més ens comenta que és lent en llegir, perque ho nota, que té dificultats en entendre les coses, que no li agrada llegir i que fa poques faltes d'ortografia.

Activitats extraescolars en realitza el futbol, i li agrada molt!! anglès i va a classes de repàs, sobretot de ciències i socials ( que és el que li costa més). Les seves aficions són els esports, sobretot jugar a bàsquet, tennis, bolei. Ell diu que se li donen molt bé.

Després de mantenir aquesta petita entrevista i a banda de demanr-li que ens fes un dibuix d'ell mateix, d'una casa i d'un arbre. El següent pas que varem fer va ser passar-li el WISC-IV

TEST DEL WISC-IV ( intel·ligencia)
Aquesta va ser la primera vagada que vaig passar el Wisc-IV i que vaig reflexar en el seu moment en una entrada al bloc.

TEST D2 ( atenció)
També se li va passar el test D2.


Tanmateix aquest cas és un dels quals he conegut des del principi i m'agradaria agafar-lo per elaborar el pla d'intervenció proposat en la tercera PAC.

domingo, 9 de diciembre de 2012

Les altres veritats del TDAH

Cercant per internet es troba de tot! I com que en una entrada la vaig centrar en torn al TDAH aquest article m'ha semblat molt interessat per vincular-ho. Es titula las otras verdades del TDAH i  un psicoleg i una optometrista comporamental donen el seu punt de vista a nivell cientific sobre el trastorn.
Feu-li una ullada!

http://www.neival.cat/es/destacats/item/18-les-altres-veritats-del-tdah.html



orientació professional

Estic realitzant la assignatura d'orientació professional i trobo que està bastant relacionada amb el nostre pràcticum, ja que aquest presenta un moment per veure, aprendre reflexionar amb  els professionals psicopedagogs que treballen a nivell professional.
Vaig fer diverses fotos a aspectes que hem van agradar d'alguns dels apartats del dossier d'orientació professional.
Crec que és important tenir present aquests aspectes dins dels programes d'orientació. El fet de realitzar el pràcticum conjuntament amb algunes assignatures que em queden fa que les pugui relacionar, ja que les estic treballant a fons i concretament aquest és el cas de l'asssignatura d'orientació professional.

CARACTERISTIQUES GENERALS D'UN PROGRAMA D'ORIENTACIÓ:

  • Actua en el marc educatiu, formant part del curriculum d'orientació
  • Esta basat en principis teorics clars i delimitats
  • Requereix el treball en equip de totes les persones implicades
  • Les necessitats dels destinataris són l'eix principal sobre el qal s'estructuren objectius, continguts i metodologia
  • Te un caràcter flexible i dinàmic en relació al context d'intervenció
  • Totes les seves fases se sotmeten a avaluació
  • L'alumne és el centre d'intervenció
  • afavoreix l'autoorientació i aprenentatge autòcton.



sábado, 8 de diciembre de 2012

Valoracions sobre correció del WISC

Ja fa temps que volia escriure un comentari sobre la avaluació del test Wisc-IV que vaig passar a un alumne.
 Sincerament trobo que la avaluació és molt important i he aprés bastant. Ara analitzarem poc a poc cada prova. Hi han proves que m'han semblat senzilles, cal dir que al ser la primera vegada res resulta senzill, però comparat amb unes altres del test si que no presenten gaire dificultat. A continuació especificare aspectes que vaig tenir en compte a la avaluació i com ho he fet en relació a cada prova.

CUBOS
Al passar aquesta prova hem d'apuntar el temps que ha trigat el nen/a i si ha dibuixat correctament la figura amb els cubs. Després de realitzar  la prova hem de comptar els punts. De la pregunta 1 fins la 9 es puntua segons si ha realitzat correctament la figura. Ja concretament de la figura 9 fins la 14 es puntua més o menys segons el temps que ha trigat. Al final hem d'anotar puntuació directa ( la puntuació que ha sumat tenint en compte la bonificació pel temps) i també  puntuarem la puntuació sense tenir en compte la bonificació pel temps

SEMEJANZAS
Aquesta prova personalment crec que és una mica complicada per corregir. Al full d'anotacions, s'escriu el que el nen/a li sembla en que s'assembla. Depenent del grau de semblança i de la seva resposta li hem de posar 0,1 o 2 punts. Hi han preguntes que pots intentar preguntar-li per veure si et dona una resposta més ajustada. Sort del llibre, que aquest et propsa respostes les quals algunes si que s'ajusten a les de l'alumne ( més o menys)  i pots donar la puntuació precisa.

DIGITOS
Aquesta prova és de les més senzilles a l'hora de corregir. Es puntua els punts que ha obtingut en relació al orden directo i també en relació a l'ordre invers. Despres es suma les dues per obtenir la puntuació màxima obtinguda.

CONCEPTOS
Aquesta prova consisteix en anar suman 1 o 2. No resulta res complicada en avaluar.

CLAVES
Amb una plantilla, es va corregint el nombre de figures que ha acertat en un màxim de 120".

VOCABULARIO
Aquesta prova, i crec també pel cas del nen que estavem passant, ha sigut més entretinguda de corregir. En general es relacionades amb la expressió i les quals has d'ajustar les respostes de l'alumne a les directrius que et marca el llibre. Segons aquestes puntuarem de 0,1 i 2 punts.

LETRAS Y NUMEROS
En aquesta prova es va sumant la puntuació per intento i la puntuació per element. Em va semblar senzill de corregir.

MATRICES
Al igual que l'anterior es puntua 0 per si no es correcte i 1 .

COMPRENSIÓN
En aquesta prova tenim les respostes apuntades del nen/a i amb l'ajuda del llibret anem posant 0,1,o 2 punts. Al igual que he comentat abans, aquestes proves relacionades i on hem marcat les respostes del nen/a el qual hem d'ajustar a les possibles respostes que ens dona el llibre, m'han resultat més complicades.


En aquest punt i sobretot veient la importància de la correccio trobo que el suport de la tutora ha sigut molt important per resolder supervisar i donar-me explicacions referents a la avaluació d'aquest test.
Tanmateix em va ensenyar a calacula la edad cronologica real de l'alumne en el moment de passar el test.
Tanmateix a traves dels resultats que hem obtingut de les diferents proves, agafem les puntuacions directes de cadascuna, les anotem i anem a una tabla que s'ajusta a la edat del subjecte.
Al final ens surt la suma de les puntuacions escalars, les quals hem de fer una conversió per trobar les puntuacions compostes.
Les puntuacions escalars fan referencia a aspectes en relació a la comprensión verbal, memoria de treball, raonament perceptiu, memoria de treball i velocitat de processament.

COMPRENSIÓ VERBAL:

  • semejanza
  • Vocabulario
  • Conceptos
  • informacion
  • adivinanzas


RAZONAMIENTO PERCEPTIVA

  • cubos
  • conceptos
  • matrices
  • figuras incompletas


VELOCIDAD PROCESAMIENTO

  • claves
  • busqueda de simbolos
  • animales

martes, 4 de diciembre de 2012

Ens iniciem en el món del TDAH

En la última sessió vam estar parlant i coneixent aspectes del TDAH a partir de casos reals que han tingut al centre.


Ens va explicar aspectes determinants que ajuden a veure si tenen TDAH, tests, exemples de dibuixos de nens amb TDAH amb i sense medicació....

De moment i per anar situant-nos amb el tema, us deixo  una publicació molt interessant que he trobat per la xarxa i...




....dos enllaços de videos molt interessants sobre el tema, els quals em van recomanar i si podeu feu una ullada...


domingo, 2 de diciembre de 2012

Experiències amb el WISC

 En una de les entrades vaig explicar les parts en que consistia el WISC -IV. Primerament vaig coneixer les parts detalladament, el temps que requerria i el prodeciment d'execusió perque aniria a passar un WISC-IV a un nen de 15 anys.
Sincerament al principi, i suposo que com tot, estava una mica nerviosa, sort que la tutora de pràctiques estava al costat i anava ajudant-me i donant explicacions i anotacions a tenir en compte.




En una primera sessió amb el nen vaig realitzar les proves:

  • CUBOS
  • SEMEJANZAS
  • DÍGITOS
  • CONCEPTOS

En la segona sessió vam continuar amb:

  • CLAVES
  • VOCABULARIO
  • LETRAS Y NUMEROS
  • MATRICES
  • COMPRENSIÓN
  • BÚSQUEDA DE SÍMBOLOS
  • FIGURAS INCOMPLETAS

En la tercera sessió li passarem les proves optatives per tenir més resultats

  • ANIMALES 
  • INFORMACION
  • ARITMETICA 
  • ADIVINANZAS


En la primera sessió vaig estar passant les proves, però era la meva tutora qui anotava els resultats. això va fer que em centres bastant en com ho havia de fer i per exemple en VOCABULARIO determinar quan havia de formular una altra pregunta per a que definís millor el concepte. Tal com he dit, al principi suposava un repte, ja que és una prova important i volia que sortis bé. Despres de fer la primera prova, ja vaig agafar soltura amb això del Wisc IV! Cal dir que per ser la primera vegada que el passava, havia de revisar els erros, o els temps màxims, o els inicis de preguntes i exemples al tractar-se d'un nen de 15 anys.

En la segona sessió vaig passar les proves i a més apuntava al full!La tutora estava allí per ampliar alguna explicació i per consultar errors, temps... Ja en aquesta sessió, i el fet d'haver  analitzat i rellegit el Wisc i totes les seves parts va fer que em senti segura i sortís contenta de les dues sessions, si mes no, satisfeta per haver passat la meva primera prova.

Ara tocará la segona part....l'avaluació de les proves!