lunes, 29 de abril de 2013

Un article interessant!


La música millora el sistema immunològic i redueix l’estrès


En una revisió a gran escala de 400 treballs de recerca sobre com la música afecta els mecanismes neuroquímics de les persones, personal investigador del Departament de Psicologia de la Universitat McGill a Mont-real (Quebec, Canadà) ha demostrat que escoltar música té beneficis clars per a la salut tant mental com física. En particular, es va trobar que la música és capaç de millorar la funció del sistema immunològic del cos i reduir els nivells d’estrès.

El treball identifica els mecanismes neuroquímics pels quals la música té un efecte positiu en l’estat d’ànim, l’estrès, el sistema immunològic i les relacions socials. Es mostra que la música és capaç d’augmentar els nivells a la sang d’immunoglobulina A, un anticòs que té un paper fonamental en la protecció de les mucoses del cos, i les cèl•lules que ataquen els gèrmens i bacteris invasors. A més, també es va poder constatar que escoltar música redueix els nivells de cortisol, l’hormona responsable de l’estrès. 

Els autors de l’estudi suggereixen una sèrie d’àrees d’investigació per a futurs experiments en aquest camp. Entre aquests destaca l’estudi de la connexió entre la música i l’oxitocina, una hormona relacionada amb els patrons sexuals, o experiments amb la naltrexona, un fàrmac utilitzat en el tractament d’intoxicació per opiacis com la morfina o l’heroïna, per descobrir si el plaer musical és promogut pels mateixos sistemes químics que altres formes de plaer. 

La recerca, publicada aquest mes d’abril a la revista científica Trends in Cognitive Sciences, ha estat finançada pel Natural Sciences and Engineering Research Council (NSERC) i el Social Sciences and Humanities Research Council (SSHRC), ambdues institucions promogudes pel govern del Canadà. 

Trends in Cognitive Sciences (2013) 17(4): 179-193. DOI: 10.1016/j.tics.2013.02.007 

domingo, 28 de abril de 2013

Entrevista amb els pares

Poc a poc anem explorant i profunditzant sobre la tasca del psicopedagog, és doncs que en aquesta entrada vull afegir el que vaig recopilar sobre la entrevista que li vam fer als dos pares.
En la columna de la dreta trobem la informació que tenim, i que li voliem comentar als pares sobre el nen, i en la columna de la dreta la informació recopliada de la entrevista.

Em va agradar molt poder estar en la entrevista dels pares perque és molt important coneixer de primera mà la opinió dels propis pares en relació al seu fill, com el veuen i com podem millorar conjuntament.


Em va servir de molta ajuda realitzar aquest document per tal de centrar el que haviem de parlar, el que teniem i quines conclusions podiem treure. La meva tutora de practiques estava a la entrevista i va ser molt últil ja que podia observar com portava la entrevista i ella em donava pas a comentar alguna situació. Així doncs, em vaig sentir acompanyada i segura en la entrevista.



miércoles, 24 de abril de 2013

cas1: nen 16 anys

Continuem amb el pràcticum i assistin al centre cada setmana. Fa dues setmanes varem tenir una entrevista amb els pares del cas1, el nen de 15 anys. Partint dels de la informació que varem obtenir de primera mà amb ells, del centre on estudia 4t ESO i dels diferents tests que li hem passat, vam arribar a determinar alguns acords per treballar conjuntament amb ell.




1) PLANIFICACIÓ I TEMPS D'ESTUDI

Un dels aspectes a treballar ii que més mancances trobem és la planificació i el temps d'estudi.  Trobem mancances en la organització i supervisió de les avaluacions ( no s'apunta les notes que treu,sempre estudia en l'ultim moment fent una llegida general del tema, mai troba el moment, es despista amb el mòbil...) És per aquest motiu que ens proposem ajudar-lo en aquest punt tant important i que afecta als seus estudis (i motivacional)

 Despres de parlar i comentar, ell és concient d'algunes coses i arribem a la conclusió conjunta de:

- Apuntar a la agenda totes les notes que li diuen dels controls del 2n trimestre i 3r trimestre
 - Elaborar una plantilla amb el seu horar ( escolar, futbol, repàs i anglès) i el temps lliure que li queda per estudiar o fer deures.
- Cumplir la plantilla del temps d'estudi fixat ( ja sigui amb els deures o repassant el que han treballat)
- Deixa el mòvil en un altre lloc diferent quan estudia o fa deures.
- Establir unes pautes d'estudi ( ja que llegint el dia anterior no funciona). * Aquestes pautes les publicaré en la següent entrada
- Portar un registre del que proposem al centre conjuntament amb els pares, mitjançant un correu conjunt tant al nen com als pares amb les petites tasques que li manem  que faci a casa.


2) EXPRESSIÓ ORAL I COMUNICACIÓ.

- Potenciar la comunicació i opinió verbal sobre temes d'actualitat, articles interessant, posicionaments i arguments segons diversos temes. Fer que sigui conscient i pugui tenir una opinió pròpia i ben argumentada sobre aspectes que l'afecten ( portar movil a classe, possible repetició....)

 



domingo, 21 de abril de 2013

nou projecte ...el glifing

Avui us parlaré del glifing.

Al centre on realitzo les pràctiques han fet un curs de formació sobre aquest projecte. Durant diverses sessions he estat present per veure com funciona  amb diferents casos i analitzar les possibilitats que pot obtenir pels alumnes amb dificultat en la lectura.  Encara ens falta treballar més i veure els resultats del alumnes. De totes maneres us faré cinc cèntims de com funciona....


El mètode Glifing...

Un mètode desenvolupat per especialistes que entrena sistemàticament les habilitats lectores dels nens i nenes amb dificultats de lectura d'una manera lúdica.

“Les habilitats lectores es poden entrenar. Per fer-ho hem dissenyat un mètode que s'adapta a les necessitats de cada nen i entrena la lectura a través d'un joc d'ordinador.”




COM FUNCIONA?


1.Materials sistematitzats en sessions d’entrenament de format lúdic.

Sessions un mínim de 4 dies a la setmana amb una durada màxima de 30 minuts.
Durant un període de temps variable fins que el nen assoleix els objectius marcats. En molts casos en 4 mesos les millores aconseguides permeten al nen reincorporar-se al ritme de la seva classe.

2.Acompanyament d'un entrenador al llarg de tot el procés.

Com que el treball és diari, l'entrenador pot ser una persona de l'entorn immediat del nen, ja sigui a l'escola o a casa.
L'entrenador guia el nen en l'aplicació del programa i modula els resultats, així es converteix en un motor motivador i de reforç positiu.

3.Materials seleccionats en base a una pauta personalitzada

Aquesta pauta personalitzada guiarà tant el nen com l'entrenador durant tot el procés.
La pauta de treball, dissenyada per un psicòleg de Glifing, garanteix que l'entrenament està fet a mida de les necessitats de cada usuari.


El Glifing es pot aplicar tant en l'entorn escolar com en el familiar o fent una barreja d’ambdós. En qualsevol cas busquem, per assolir els millors resultats possibles, implicar els dos entorns del nen. Oferim les dues possibilitats degut a que el tractament individual suposa un cost personal elevat per la família i creiem que obrir el producte a l’escola facilita la possibilitat d’accés al mètode a més de facilitar la implicació de tots el agents.
Els avantatges d'optar per l’entrenament individual radiquen en el diagnòstic més extens i en l'atenció personal a cada infant. A més a més, el ventall de tècniques que es poden utilitzar en les visites als gabinets que fan servir el mètode facilita el tractament d'altres mancances associades a les dificultats d'aprenentatge i poden donar als pares noves maneres d’entendre la problemàtica que travessa el nen i noves estratègies per afrontar les dificultats de manera constructiva.


Si esteu més interessats ... no oblideu d'entrar a la seva pàgina  
http://www.avesedari.org/ca/glifing/

lunes, 15 de abril de 2013

música per tractar la hiperactivitat!

Espero que us agradi, una noticia que vaig trobar per internet i que he trobat interessant per compartir a aquest bloc.

Entrevista pares

Feia temps que volia escriure relfexions sobre com esta anat aquest pràcticum...

Al tornar de les vacances de Setmana Santa vaig començat la fase 3 del meva proposta metolodògica.  Aquesta 3a fase és la més intensa i on esdevé una part important per a coneixer, aprendre i formar-me dins del món de la psicopedagogia.

Concretament la setmana passada vàrem fer una entrevista als pares del nen de 15 anys. Per fer-ho vaig preparar un document amb diverses columnes, les quals m'ajudaven a apuntar aspectes que voliem comentar amb la familia i que ja coneixiem, tanmateix com el treball i els objectius a plantejar. Trobo que va ser una bona eina i que la continuaré utilitzant en futures entrevistes

 

 Vaig estar en la entrevista conjuntament amb la tutora de pràctiques i en la qual jo feia algunes aportacions referent a diversos temes que es plantejaven. Sincerament crec que aquesta part és molt important per anar adequant la evolució i el treball que fem al centre. Veure què pensen i com veuen al seu fill, coneixèr aspectes rellevants... i el més important treballar conjuntament per millorar els aspectes detallats. Em va agradar formar part i intervenir-hi com un professional més.